Loading...
Soalan: Konsep tidak ‘kompeten” dalam pengurusan sumber manusia telah mendapat tafsiran yang berbeza-beza.
Bincangkan tafsiran konsep tersebut seperti yang didefinisikan oleh Edwin M. Brideges ( 1990) dengan yang didefinisikan oleh Perintah Am dan Pekeliling Perkhidamtan di Malaysia.
Huraikan perbezaan tafsiran berkenaan mengenai ciri-ciri guru yang tidak kompeten dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh pengetua dalam menangani masalah yag dihadapi oleh kumpulan guru-guru berkaitan di sekolah.
Maksud Tidak Kompeten :
Edwin M. Bridges, 1990 :
Guru dikatakan tidak kompeten dari aspek berikut
Langkah Atasi :
1. Kaunseling peribadi
2. Program motivasi berkala
3. Beri tanggungjawab mencabar
4. Penghargaan dan pengiktirafan
5. Perubahan persekitaran tempat kerja
6. Latihan formal & profesionalisme
7.Psikoterapi
Bincangkan tafsiran konsep tersebut seperti yang didefinisikan oleh Edwin M. Brideges ( 1990) dengan yang didefinisikan oleh Perintah Am dan Pekeliling Perkhidamtan di Malaysia.
Huraikan perbezaan tafsiran berkenaan mengenai ciri-ciri guru yang tidak kompeten dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh pengetua dalam menangani masalah yag dihadapi oleh kumpulan guru-guru berkaitan di sekolah.
- Guru bermasalah - dari aspek peribadi, teknikal dan produktiviti
- Prestasi rendah : 50% ke bawah
Edwin M. Bridges, 1990 :
Guru dikatakan tidak kompeten dari aspek berikut
- Teknikal (tak kuasai P&P)
- Birokrasi (undang2)
- Etika (perwatakan/ tugas)
- Produktiviti (pencapaian rendah)
- Peribadi (lemah kognitif, afektif, psikomotor)
Langkah Atasi :
1. Kaunseling peribadi
- cadangkan kepada GTK
- mesti dipersetujui GTK
- pengetua buat pemantauan & dapatkan laporan kaunselor
2. Program motivasi berkala
- libatkan program yg boleh meningkatkan prestasi GTK cth : LADAP, Perasa, Seminar
- tingkatkan keyakinan diri GTK, prog kesedaran
- cari aktiviti yg boleh update pengetahuan dan menyegarkan minda
3. Beri tanggungjawab mencabar
- penggiliran tugas - job rotation
- elak kebosanan buat tugas yg sama
- elak burn out situation
- ubah strategi : beri pengiktirafan GTK sbg ketua
4. Penghargaan dan pengiktirafan
- Pujian, ganjaran, tampal gambar, hadiah, sijil penghargaan
- meraikan hari2 istimewa - kelahiran anak, hari jadi, persaraan
5. Perubahan persekitaran tempat kerja
- Tukar kedudukan tempat kerja
- Tampal arahan / peraturan tempat kerja
- Ubah susun atur bilik guru
- Amalkan 5S : Sisih, sapu, susun, selenggara & sentiasa amal
- Wujudkan Fail Meja dan Manual Prosedur Kerja
- Amalan 3K
6. Latihan formal & profesionalisme
- kursus, seminar, in house training, kajian tindakan
- tujuan : tambah ilmu, kemaskini pengetahuan, tambah pengetahuan
- anjuran : sekolah, PPD, JPN, KPM & lain-lain
7.Psikoterapi
- Dapatkan rawatan Psikiatri
- Pengetua - ambil tahu perkembangan & pastikan GTK hadir sesi
- Mewujudkan buddy - rakan kpd GTK
- masukkan dlm kumpulan POOL
- elakkan kelas peperiksaan - risiko
- maklumkan kepada ahli organisasi agar semua peka dgn GTK
Loading...
0 Response to "Maksud Guru Tidak Kompeten (GTK) dan langkah yang perlu diambil"
Posting Komentar