Loading...
Gambar hiasan |
Tidak ada satu formula khusus bagi menentukan nisbah yang ideal antara pelajar dan guru bagi menentukan tahap keberkesanan dan mencapai matlamat proses pembelajaran itu sendiri.
“Kementerian Pendidikan tentunya sudah meneliti soal jumlah kepadatan ini secara serius sebelum sesebuah sekolah di bawah kementerian menerima kemasukan jumlah pelajar bagi setiap tahun atau sesi.
Malah beliau menegaskan, kepadatan tidak menjadi faktor utama bagi memastikan proses penyampaian ilmu itu mencapai matlamat.
“Faktor utama yang menentukan matlamat proses pengajaran dan pembelajaran tercapai atau sebaliknya ialah guru dan pelajar itu sendiri.
“Dari segi keberkesanan dalam konteks fokus dan tumpuan, paling penting ialah sejauh mana kemampuan seseorang guru itu untuk memberi fokus pengajaran kepada kesemua pelajar di dalam kelasnya.
“Kemudian perlu dilihat juga sejauh mana kemampuan pelajar memberikan penumpuan penuh kepada guru mereka semasa prosespembelajaran.
“Jadi, kedua-dua pihak tersebut perlu memainkan peranan saling bergantungan dalam menentukan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Jika hanya mengharapkan satu pihak saja untuk memberi impak keberkesanan, matlamat proses itu tidak akan dicapai,” katanya.
Selain itu, beliau berkata, masyarakat tidak boleh mengandaikan terdapat satu angka tepat dalam nilai kepadatan yang menentukan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran atau mengandaikan tanggungjawab bagi memastikan matlamat proses penyampaian ilmu itu merupakan tugas dan tanggungjawab satu pihak sepenuhnya.
“Untuk bergelar seorang guru, mereka sememangnya dilatih untuk tujuan pengajaran. Jadi guru pastinya akan melakukan tanggungjawab mereka dalam proses tersebut.
“Masyarakat terutama ibu bapa pula mampu memainkan peranan sokongan seperti mendorong atau beri galakan kepada anak-anak mereka agar dapat memberikan penumpuan penuh dalam proses pembelajaran.
“Saya yakin matlamat proses ini dapat dicapai melalui kombinasi kaedah atau teknik pengajaran daripada guru dan penumpuan penuh daripada pelajar itu sendiri,” katanya.
GPS Bestari/Cikgu Share
Loading...
0 Response to "Kelas padat bukan faktor utama PdP tak capai objektif - Profesor Shatar Sabran"
Posting Komentar