Loading...

'Fiqh' Oktoberfest

Loading...
oleh Ustaz Omar Elbariti 

  1. Saya mengguna istilah 'fiqh' dengan maksud kefahaman. Ia merujuk kepada kefahaman saya terhadap Oktoberfest yang sangat terbatas dan tidak mendasar. Ini kerana saya bukanlah warga Jerman atau keturunannya, dan pandangan saya yang sangat limit terhadapnya. 

  2. Dr. Wolfgang Mark, pengerusi sambutan Oktoberfest anjuran Malaysian-Germany Society 2017 menegaskan latar festival ini begini: "The celebration was 'a festival of joy' and not just about chugging beer. “The festival is not entirely about beer. It is deeper than that. It is about our Bavarian harvest festival, good food and cultural exchange." 

  3. Beliau turut dipetik sebagai berkata: Oktoberfest is a 16-day festival held in Munich, Germany. It has been touted as the world’s largest fair, bringing nearly 10 million people there each year. The festival, which dates back to the early 1800s, was first held in honour of the marriage of King Ludwig I and Therese of Bavaria. In 1835, a parade took place for the first time as part of the festivities. Since 1850, the march has been an important component of Oktoberfest. Every year, about 8,000 Bavarians parade in traditional costumes from Maximilian Street through the centre of Munich. In Penang, Mark said, the atmosphere would be identical, and all visitors would be served sausages, sauerkraut, meatloaf and pretzels. Local food, chicken satay, fried seafood and cakes will be available as well. 

  4. Sambutan pada tahun 2017 ini merupakan sambutan tahunan kali ke 45 anjuran MGS. Ia diadakan di Pulau Pinang kerana penduduk berasal/berketurunan Jerman ramai di negeri ini, sekitar 800 orang. Mengambil kira faktor keselamatan, beer tanpa alkohol turut disediakan oleh penganjur selain makanan yang ok seperti sosej, daging dan lain2. Sebahagian peserta turut memakai pakaian tradisi Jerman dan persembahan tarian tradisi juga diagendakan. 

  5. Sajian utama adalah termasuk arak tradisional yang dibawa khas dari Jerman, selain arak buatan tempatan. Saya tidak pasti bekalannya datang dari mana. Berkemungkinan besar dari kilang arak yang besar di Selangor Darul Ehsan. 

  6. Oktoberfest menjadi isu sejak beberapa tahun lalu. Meletup pada tahun ini kerana, saya tidak tahu. Jika dikatakan ia satu program yang melangkaui sensitiviti masyarakat muslim Malaysia, saya sukar untuk menerimanya. Mungkin saya salah. Asas saya seperti berikut ini. 

  7. Program dilakukan secara tertutup. Kawalan keselamatan diketatkan. Ada bantuan daripada pihak Rela untuk menjaga laluan trafik. Tiket dijual pada harga RM30 secara atas talian dan RM35 secara 'walk-in'. Jika ia sensitif, kenapakah sejak tahun 1973 ia masih boleh berlangsung tanpa gagal dan tiada bantahan pada tahun2 awal penganjurannya? Jika ada bantahan, mohon di'share'kan kpd saya. 

  8. Lanjut, apakah ada komuniti Muslim dijemput menghadiri program ini? Atau ia dilangsungkan bersebelahan masjid atau surau secara terbuka? Atau di kawasan padat penduduk muslim? Apakah ada hebahan secara terbuka kepada komuniti muslim di kampung2 muslim menggunakan van penerangan? Apakah ada diedarkan arak percuma kepada orang ramai di luar kawasan tertutup pada hari kejadian atau sebelumnya sebagai kempen kepada program? Jika ada, saya mungkin beralih kepada menerima alasan sensitiviti muslim terusik. 

 9. Perbahasan berlaku di kalangan orang ramai dan ahli politik serta alim asatizah tentang penganjurannya. Di KL, ianya dihalang oleh PDRM kerana ancaman keselamatan. Di Pulau Pinang ia diluluskan PDRM dan pihak berkuasa tempatan. Ia dipertahankan pula oleh KM, seorang non-muslim berbangsa Tiong Hua. 

 10. Saya tidak bersetuju Oktoberfest dianjurkan kerana ia menggalakkan pengambilan minuman keras di kalangan non muslim yang boleh mengancam keselamatan jika memandu dan mabuk ketika sampai ke rumah. Kasihan anak isteri mereka. Walaupun ada makanan dan minuman lain, hidangan araklah yang menarik perhatian pengunjung. 

  11. Tetapi saya tidak membantah penganjurannya kerana ia dibenarkan oleh undang-undang negara dan ia dilakukan oleh non muslim dan belum ada tanda2 ia dianggap memperlekehkan Islam dan muslim. Seperti mana non muslim bebas makan besar hujung minggu bersama hidangan daging haram khinzir atau minuman keras, di restoran-restoran secara terbuka. 

  12. Sehari dua ini, ada pihak yang melakukan cubaan serius mengaitkan banjir besar di Pulau Pinang dengan Oktoberfest pada Oktober lalu dan kesombongan pemimpin Pulau Pinang mengulas punca dan pengurusan kejadian banjir di negeri lain. Jika benar pemimpin itu sombong dan bongkak, saya mengharapkan agar banjir ini melembutkan hatinya. Tangisannya itu biarlah dari hati, bukan lakonan duniawi. Apa yang penting, keinsafan selepas kejadian dan kesediaan memperbaiki kelemahan. 

  13. Untuk menentukan kesombongan pemimpin dan penganjuran Oktoberfest sebagai punca banjir besar ini, adalah terlalu jauh bagi saya. Jauh secara lojik dan jauh juga daripada aspek agama, untuk dakwaan sedemikian dilakukan. Bagaimana ilmu Allah tentang iradah dan qadha qadarNya itu boleh diketahui secara pasti dan yakin oleh manusia? Oleh alim asatizah tertentu? Oleh pencinta gerakan Islam tertentu? Apakah banjir itu ujian atau bala? Jika ia bala contohnya, jika maksud saya, jika, apakah maksiat2 dan dosa2 yang berlaku di Pulau Pinang itu hanya Oktoberfest? Sehingga berani mendakwa itulah puncanya. Bukankah ada dosa zina? Dosa membuka aurat di pantai? Dosa 'mengkafirkan' muslim? Dosa berjudi? Dosa yang manakah sebenarnya mendatangkan murka Allah? Jika banjir itu manifestasi murka Rabbul 'Alamin, apakah Allah murka kpd muslim atau non muslim? 

 14. Namun, tiada siapa yang tahu. Ia ilmu Allah. Tersembunyi. Kita bermuhasabahlah dengan menjaga batasan2 agama sebagai seorang muslim. 

 15. Adapun tentang kewajipan dan amanah pimpinan, serta perancangan berkaitan alam sekitar, di situlah medan untuk kita berdebat. Apakah kesalahan kerajaan dalam tebatan banjir contohnya? Sungai bermasalah? Pembangunan lereng bukit? Sampah sarap melata? Semua itu boleh menjadi sebab sampingan selepas ketentuan Allah pada menurunkan airNya yang sangat banyak. 

 16. Selepas mengkritik pada perkara sedemikian, kita bermuhasabah pada kesalahan diri sendiri pula. Jangan setiap ujian besar itu diukur hanya pada pihak lain, diri sendiri terabai daripada manfaat refleksi. 

 17. Jika banjir besar ini balasan kepada penganjuran Oktoberfest, saya amat bimbang bencana sama atau lebih besar akan berlaku di Selangor. Lebih tepat di Shah Alam yang terdapat kilang pembuatan arak yang sangat besar lagi gah. 

Dan saya tidak jauh dari Shah Alam.
Loading...

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "'Fiqh' Oktoberfest"

Posting Komentar