Loading...

Himpunan LBT Memang Cari Nahas

Loading...
Himpunan LBT Memang Cari Nahas. Polis sedang menyiasat penganjur himpunan sempena Hari Wanita Sedunia yang turut disertai sekumpulan penyokong lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) Sabtu lalu, kerana tidak mempunyai permit, kata Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yaasin.

Beliau berkata, pihaknya belum mendapat maklumat penuh berhubung siasatan ke atas himpunan itu.

Himpunan LBT Memang Cari Nahas. “Bukan soal (kerajaan) tolak keras (himpunan disertai LGBT). Kalau siapa nak berhimpun, kena ikut undang-undang, iaitu Akta Perhimpunan Aman.

“Tetapi, saya dimaklumkan mereka berhimpun tanpa permit. Kalau itu sekaligus telah melanggar peraturan dan kita serah pada polis untuk siasat,” katanya selepas menghadiri Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal ke-2 Parlimen ke-14 hari ini.

Terdahulu, Timbalan Ketua Polis Negara, Noor Rashid Ibrahim dilaporkan berkata, pihaknya akan memanggil penganjur himpunan itu yang turut disertai penyokong LGBT.


Himpunan LBT Memang Cari Nahas


Sabtu lalu, beberapa badan bukan kerajaan, termasuk Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Sisters In Islam (SIS) dan aktivis LGBT dilaporkan menyertai himpunan itu yang mendapat reaksi kurang senang pelbagai pihak.

Antara tuntutan NGO terbabit ialah menghapuskan diskriminasi jantina, menghentikan keganasan terhadap wanita dan kesaksamaan jantina.

Himpunan LBT Memang Cari Nahas. Muhyiddin berkata, Malaysia ialah negara demokrasi dan setiap warganegara tidak terkecuali daripada mematuhi undang-undang di negara ini. - fmt





Iklan


Image
Image
Image
Image
Image





Loading...

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Himpunan LBT Memang Cari Nahas"

Posting Komentar