Loading...
Gambar hiasan |
Presiden NUTP, Aminuddin Awang yang meminta kementerian dan pihak berkepentingan sektor pendidikan menjalankan kajian tersebut, berkata tidak adil menuding jari terhadap tahap penguasaan BI oleh guru.
“Pada tanggapan kami, selain kekurangan guru opsyen BI mungkin ada faktor lain seperti persekitaran, motivasi murid seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang tidak mewajibkan untuk lulus subjek BI dan sebagainya,” kata Aminuddin.
Bercakap kepada FMT, Teo berkata NUTP dapat membantu memperbaiki keadaan itu jika ia berhenti menyalahkan faktor lain dan mengakui kemahiran penguasaan yang lemah dalam kalangan guru adalah antara masalah utama.
Beliau berkata beberapa pelajar boleh berbahasa Inggeris dengan baik berbanding guru bahasa Inggeris mereka. “Ini fakta dan ramai ibu bapa tahu mengenainya.”
Beliau mendakwa “sekurang-kurangnya separuh” guru opsyen bahasa Inggeris tidak menguasai bahasa Inggeris dengan baik.
Teo berkata ramai guru opsyen bahasa Inggeris dianggap layak kerana mereka lulus peperiksaan. Bagaimanapun, katanya, ini tidak bermakna mereka mahir dalam bahasa Inggeris.
“Inilah sebabnya mereka yang tidak mengambil ujian Bahasa Inggeris seperti MUET patut mengambilnya untuk mengetahui tahap kecekapan mereka.”
Ujian lain yang mereka boleh duduki, katanya, akan menjadi Rangka Kerja Bersama Eropah Rujukan Bahasa.
“Ini terutamanya bagi pelajar yang tidak bertutur dalam bahasa Inggeris.
“Bagi kami, generasi yang lebih tua, kami belajar semuanya dalam bahasa Inggeris. Bagaimanapun, hari ini, mereka belajar Bahasa Inggeris hanya sebagai subjek. Jadi mereka tidak bercakap bahasa itu selain ketika berada dalam kelas bahasa Inggeris.
“Di sinilah guru-guru sepatutnya membantu. Tetapi apabila guru sendiri pada awalnya tidak mahir, pelajar akhirnya belajar bahasa Inggeris yang salah.”
Arshad Abd Samad, yang mengetuai Pusat Pemajuan Kompetensi Bahasa Universiti Putra Malaysia, bersetuju bahawa “ia mustahil” untuk membawa keluar guru daripada persamaan itu.
“Bagaimanapun, ini tidak bermakna guru-guru dipersalahkan semata-mata jika tahap penguasaan tidak sampai seperti yang dijangka,” katanya.
“Guru adalah sebahagian daripada ekosistem pendidikan yang kompleks. Untuk menangani isu ini, kita perlu melihat setiap bahagian sistem itu. ”
Beliau berkata guru memerlukan tahap kemahiran bahasa minimum tetapi ia lebih penting untuk memastikan mereka memiliki kemahiran pedagogi untuk mengajar bahasa.
“Kurikulum, latihan guru, pemilihan guru, persekitaran sekolah dan faktor lain turut memainkan peranan,” katanya.
Sumber: Free Malaysia Today
Loading...
0 Response to "Separuh guru BI di Malaysia tidak mahir bahasa Inggeris - Ahli Akademik"
Posting Komentar