Loading...

20 Filem Hollywood Yang Berkaitan Guru dan Pendidikan

Loading...
Anda seorang guru? Minat menonton filem berkisar mengenai pendidikan dan guru?

Sebelum ini kami telah kongsikan 11 filem Asia yang berkisar mengenai pendidikan dan guru.

Kini kami kongsikan filem-filem keluaran Hollywood sebagai tatapan anda!

#1 Mr. Holland's Opus (1996)
Mr. Holland Opus adalah filem yang diarahkan oleh Stephen Herek, yang dihasilkan oleh Ted Field, Robert W. Cort, dan Michael Nolin, dan ditulis oleh Patrick Sheane Duncan. Richard Dreyfuss memegang watak Glenn Holland, seorang guru muzik sekolah tinggi yang bercita-cita untuk menulis lagu dan mempunyai simfoninya sendiri sambil struggle dengan masa untuk keluarganya.

#2 Stand and Deliver (1988)
Jaime Escalante adalah seorang guru matematik di Sekolah Tinggi James A. Garfield di Los Angeles Timur. Sekolah ini penuh dengan pelajar Hispanik dari keluarga kelas pekerja dengan pencapaian akademik yang lemah serta banyak masalah sosial. Escalante mahu mengubah budaya sekolah untuk membantu para pelajar cemerlang dalam bidang akademik. Beliau menyedari potensi kelasnya yang belum diterokai dan menetapkan matlamat untuk menjadikan pelajar mengambil Kalkulus AP pada tahun akhir mereka. Escalante mengendalikan kelasnya secara kasar tetapi diterjemahkan kepada "keinginan" atau "motivasi."

#3 October Sky (1999)
Satu lagi filem teratas dalam senarai kami, adaptasi buku Rocket Boys ini adalah kisah benar Homer Hickam, anak lelaki seorang pelombong yang mengejar minatnya dalam rocketry walaupun dihina masyarakat tetapi tetap berusaha mencapai cita-citanya dengan bantuan seorang guru yang sangat berinspirasi.

#4 Dangerous Minds (1995)
LouAnne Johnson, bersara daripada tentera, memohon kerja mengajar di sekolah menengah, dan terkejut untuk ditawarkan jawatan tersebut dengan serta-merta. Akan tetapi, pada hari berikutnya ketika memulakan pengajaran, dia mendapati dirinya berhadapan dengan kelas remaja yang bermasalah dan semua dari latar belakang kelas bawah dan kurang bernasib baik, terlibat dalam peperangan geng dan  dadah...

#5 Freedom Writers (2007)
Pada tahun 1994, di Long Beach, California, Erin Gruwell (Hilary Swank) telah diterima untuk mengajar bahasa Inggeris untuk pelajar berisiko di Woodrow Wilson High School - sebuah sekolah yang pernah diiktiraf tetapi telah merosot sejak integrasi sukarela telah dikuatkuasakan dan di mana ketegangan kaum telah meningkat sejak rusuhan Los Angeles dua tahun sebelumnya. Erin berjuang untuk membentuk hubungan dengan murid-muridnya dan memerhati banyak pergaduhan di antara mereka, yang berada dalam kumpulan yang berbeza.

#6 Chalk (2006)
Filem ini mengisahkan tiga guru dan seorang pembantu pengetua. Encik Stroope berkempen untuk Anugerah Guru. Encik Lowrey adalah seorang guru Sejarah introvert yang berjuang untuk mencari semangat untuk profesion barunya. Coach Webb (dimainkan oleh Janelle Schremmer) adalah seorang guru PJK yang berjuang untuk menarik minat pelajarnya agar serius dalam kelas, tetapi tertarik dengan Encik Lowrey. Puan Reddell (Shannon Haragan) adalah pembantu pengetua yang menyesal meninggalkan professionnya.

#7 To Sir With Love (1967)
Mark Thackeray, seorang pendatang dari Britain ke British Guiana di California, memohon untuk menjadi seorang Jurutera. Beliau juga memohon dan ditawarkan jawatan Guru di Sekolah Menengah Utara Quay di East End London dan diterima sebagai guru interim.

#8 Dead Poets Society (1989)
Dead Poets Society adalah filem Amerika 1989 yang diarahkan oleh Peter Weir, yang ditulis oleh Tom Schulman, dan dibintangi oleh Robin Williams. Ditubuhkan pada tahun 1959 di sekolah konservatif elit Vermont Welton Academy  ia menceritakan kisah seorang guru bahasa Inggeris yang mengajar pelajarnya menerusi puisi.

#9 Remember the Titans (2000)
Remember the Titans adalah filem sukan biografi yang dihasilkan oleh Jerry Bruckheimer dan diarahkan oleh Boaz Yakin. Lakon layar yang ditulis oleh Gregory Allen Howard adalah berdasarkan kisah benar jurulatih Afrika-Amerika, Herman Boone, yang dilakonkan oleh Denzel Washington, dan percubaannya untuk menggabungkan pasukan American Footbal TC Williams High School di Alexandria, Virginia, pada tahun 1971.

#10 Teachers (1984)
Teachers adalah filem drama komedi satira Amerika 1984 yang ditulis oleh W. R. McKinney, yang diarahkan oleh Arthur Hiller, dan dibintangi Nick Nolte, JoBeth Williams, Ralph Macchio, dan Judd Hirsch.

Lain-lain filem yang perlu ditonton termasuklah:

Up the Down Staircase (1967); School of Rock (2003); Lean on Me (1989); Ferris Bueller’s Day Off (1986); Kindergarten Cop (1990); Good Bye Mr. Chips (1939/1969); The Great Debaters (2007); The Paper Chase (1973); Finding Forrester (2000); Summer School (1987); Music of the Heart (1999); The Ron Clark Story (2006); The Prime of Miss Jean Brodie (1969); Sister Act (1992); The Prisoner of Azkaban (2004); Small Change (Argent de poche, 1976); The Karate Kid (1984); Fame (1980); Sky High (2005); and, of course, Yoda in The Empire Strikes Back (1980).
Loading...

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "20 Filem Hollywood Yang Berkaitan Guru dan Pendidikan"

Posting Komentar