Loading...

KPM masih mengkaji kos dan menu Program Sarapan Percuma (PSP)

Loading...
KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan masih meneliti kos bersesuaian bagi pelaksanaan Program Sarapan Percuma (PSP) yang bakal dilaksanakan mulai tahun depan.

Menterinya, Dr Maszlee Malik, berkata menu PSP yang sesuai juga sedang dikaji dengan mendapatkan pandangan pakar pemakanan daripada beberapa kementerian berkaitan dan universiti tempatan.

Katanya, satu jawatankuasa khas juga akan ditubuhkan bagi membincangkan secara terperinci peruntukan yang bakal digunakan untuk melaksanakan PSP.

“Pada masa sekarang, kementerian sedang meneliti kos bersesuaian bagi memastikan semua murid dapat menikmati hidangan yang baik dan berkualiti.

“Penggunaan dana daripada cukai gula adalah sebahagian daripada cadangan akan diteliti oleh jawatankuasa khas yang ditubuhkan nanti.

“Proses penentuan menu PSP pula dibuat dengan berbincang dengan Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta pakar pemakanan beberapa universiti tempatan bagi menjamin kualiti sarapan yang disediakan,” katanya.
Beliau berkata demikian menerusi hantaran status dalam akaun Facebook (FB) mengenai soalan lazim (FAQ) berkaitan PSP yang turut dirangkaikan dalam akaun Twitter beliau.

Semalam, Maszlee mengumumkan seramai kira-kira 2.7 juta murid sekolah rendah kerajaan dan bantuan kerajaan akan mendapat sajian sarapan berkhasiat secara percuma bermula sesi persekolahan tahun 2020.

Beliau berkata, langkah itu dibuat kerana di sebalik pemberian makanan percuma itu, berlaku perkara penting iaitu proses pendidikan sivik dan disiplin dapat diterapkan dalam kalangan pelajar.

Berdasarkan hantaran status FB itu, Maszlee berkata, PSP tidak akan membabitkan murid prasekolah dan sekolah menengah tetapi sajian makanan untuk murid prasekolah akan membabitkan tatacara perolehan berlainan.

Katanya, PSP akan menggunakan kaedah pengurusan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) sedia ada dan sarapan berkenaan akan disediakan pengendali kantin sekolah.

Beliau berkata, cadangan waktu pelaksanaan PSP adalah selama 30 minit di antara jam 7 pagi hingga 8.30 pagi bagi sekolah sesi pagi dan di antara jam 12 tengah hari hingga 4 petang bagi sekolah sesi petang.

“PSP rintis dimulakan sejak awal bulan ini dan dijangka berakhir pada Oktober depan. Berdasarkan analisis PSP rintis ini, kementerian akan mengambil pendekatan bersesuaian untuk melaksanakannya secara lebih baik dan menyeluruh,” katanya.
Loading...

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "KPM masih mengkaji kos dan menu Program Sarapan Percuma (PSP)"

Posting Komentar