Loading...
Perbincangan mengenai agama Islam di Asia Timur khususnya Jepun, kurang meluas dikalangan pengkaji sejarah, berbeza dengan negara jiran, China, mungkin disebabkan populasi masyarakat beragama Islam di China jauh lebih besar berbanding Jepun.
Masyarakat Jepun mempunyai kepercayaan asal iaitu Shinto dan majoriti rakyatnya berpegang dengan agama itu.
Di Jepun, sebanyak 54.1 peratus penduduknya menganut agama Shinto, 40.5 peratus beragama Buddha, 0.7 peratus beragama Kristian dan 4.7 peratus agama minoriti lain seperti Taoisme, Islam, Yahudi dan lain-lain.
Rakyat Jepun pertama yang menunaikan fardu haji di Mekah adalah Kotaro Yamaoka, yang memeluk agama Islam pada tahun 1909, dengan nama Islamnya, Omar Yamaoka.
Dengan bantuan seorang penulis kelahiran Russia, Abdurresid Ibrahim, Kotaro menyebarkan Islam kepada penduduk Jepun selepas pulang dari Tanah Suci.
Pada waktu sama, Bumpachiro Ariga, rakyat Jepun yang pergi ke Bombay, India, untuk berdagang memeluk Islam di bawah pengaruh masyarakat Islam tempatan di Bombay dan dikenali dengan nama Ahmad Ariga.
"Terdapat banyak pertubuhan Islam berdaftar yang terdapat di Jepun antaranya; Islamic Center Japan, Japan Muslim Association, Japan Muslim Peace Federation, Japan Islamic Trust, Islamic Circle of Japan, Kanazawa Muslim Society, Tsukuba Muslim Resident Association, Islamic Culture Center Sendai dan Muslim Association of Kitakyush.
Elemen penting dalam agama dan kehidupan komuniti Muslim adalah masjid, tempat umat Islam dapat berkumpul.
Masjid Kobe
Masyarakat Muslim Turko-Tatar mula menjalinkan perhubungan dengan masyarakat India, Cina dan warga Asia Tenggara yang tinggal di kawasan mereka untuk membina masjid.
Akhirnya, Masjid Kobe dibina pada 1935, diikuti Masjid Tokyo yang dirasmikan pada 12 Mei 1938.
Pada tahun 2010, sebuah masjid diberi nama Osaka Masjid dibina, salah satu masjid terbesar di Osaka.
Masjid ini dilengkapi kedai menjual makanan halal di tingkat satu, dewan solat di tingkat dua dan dewan solat perempuan di tingkat tiga.
Bantuan Kerajaan
Kerajaan Jepun mula menunjukkan minat terhadap Islam dengan menaja dari sudut kewangan sepenuhnya untuk Persatuan Kebudayaan Islam (Isuramu Bunka Kyokai) yang ditubuhkan pada 1937.
Kementerian Luar Negeri mula menerbitkan jurnal tersendiri berkenaan Hal Ehwal Islam (Kaikyo Jijo) pada 1938.
Pada tahun sama, ditubuhkan Greater Japan Muslim League merangkumi institusi penyelidikan untuk Pengajian Islam dan Institusi Penyelidikan Asia Timur yang bertanggungjawab ke atas sejumlah besar kajian di Asia Barat dan Islam.
Sejak 1970, terdapat kecenderungan Jepun terhadap Dunia Islam sehingga membawa kepada pertambahan jumlah masyarakat Jepun memeluk Islam.
Situasi itu dikenali sebagai Islamic Boom diikuti peristiwa Krisis Minyak pada 1973.
Kepentingan minyak dan negara Islam yang menjadi pengeluar utama minyak kepada Jepun diakui amat penting dan media massa Jepun memberikan publisiti sepenuhnya kepada Islam dan Dunia Islam.
Pada saat mengetahui Islam melalui peristiwa itu, ramai masyarakat Jepun mula memeluk Islam sama ada memeluk Islam secara ikhlas selain terdapat juga dalam kalangan mereka memeluk Islam kerana ikutan pada masa itu.
Pada tahun 1980, semakin banyak tanda positif Islam mula bertapak di Jepun, diikuti migrasi ke Jepun oleh ribuan pekerja dari Asia seperti Pakistan, Bangladesh, Iran, Indonesia dan Malaysia yang menyahut masalah kekurangan tenaga buruh di Jepun.
Ada antara mereka berjaya mendapatkan tempat tinggal secara sah di sana dengan mengahwini wanita Jepun.
Menjelang tahun 1990, ramai pelajar dari negara Islam mendaftar di kolej dan universiti di Jepun.
Sebahagian daripada mereka mencari pekerjaan di Jepun dan menetap di sana selepas tamat pengajian.
Jepun juga adalah sebuah negara yang tidak mengehadkan penduduknya berpegang hanya pada satu agama walaupun majoriti penduduknya menganut agama Shinto dan Buddha.
Sebahagian daripada mereka berpegang kepada falsafah Konfusianisme, Taoisme, Kristian dan tidak ketinggalan juga Islam.
Sejarah Kedatangan Islam Di Jepun
Sejarah mencatatkan kedatangan Islam di Jepun bermula ketika abad ke-14 apabila Jeneral Lan Yu (Dinasti Ming) yang beragama Islam mempunyai hubungan dengan seorang pembuat pedang di Jepun.
Jeneral Lan Yu dikatakan memiliki 10,000 pedang Samurai Jepun. Laksamana Zheng yang beragama Islam dikatakan singgah di Ryukyu, Jepun sekitar tahun 1415 dan 1419.
Tetapi, catatan sejarah paling lengkap ialah kehadiran seorang pendakwah berbangsa Arab yang mengikuti kapal Portugis dari Melaka pada tahun 1555. Beliau dikatakan mengislamkan ramai penduduk Jepun.
Pada tahun 1870, sejarah hidup Nabi Muhammad SAW ditulis dalam bahasa Jepun dan ini memudahkan penduduk negara itu memahami cara hidup Baginda dan Islam amnya.
Pada abad ke-19, seorang warga Indonesia yang bekerja di kapal milik British dan Belanda dikatakan banyak berdakwah dan menyebarkan Islam di Jepun.
Ramai penduduk Jepun dikatakan memeluk Islam selepas tinggal di negara Islam dan apabila kembali ke Jepun, mereka melakukan kerja dakwah, antaranya Bunpachiro Ariga yang menggunakan nama Islam Ahmed Ariga dan Yamada Toajiro (Abdul Khalil).
Kehadiran ramai pendatang dari Turki Tatar di Tengah Asia dan Russia turut menyemarakkan perkembangan Islam di Jepun.
Kerajaan Jepun dikatakan menerima kehadiran mereka yang melarikan diri selepas berlaku Revolusi Oktober di Turki.
Pada 1938, 600 pelarian Turki datang ke Jepun dan menetap di beberapa wilayah di negara itu dan membentuk komuniti Islam. Ramai penduduk Jepun belajar dan memeluk Islam melalui pelarian terbabit.
Kini, Islam bukanlah suatu agama yang baru bagi penduduk matahari terbit itu malah daripada 128 juta penduduk Jepun, 10 peratus beragama Islam.
Masjid Kobe dibina pada tahun 1936 berikutan kehadiran ramai pelarian dari Turki, begitu juga dengan Masjid Tokyo yang siap pembinaan pada tahun 1938 hasil sumbangan derma dari negara Arab dan Turki. Imamnya yang pertama ialah Abdurresid Ibrahim.
Liga Islam Jepun yang ditubuhkan pada 1930 adalah pertubuhan Islam terbesar di negara terbabit dan banyak membantu menyebar Islam melalui risalah, buku, audio dan ceramah. Liga itu menerbitkan 100 buku dan jurnal mengenai Islam.
Seorang sarjana Jepun, Shumei Okawa antara watak penting dalam perkembangan Islam di negara itu.
Beliau yang ditahan Tentera Bersekutu ketika Perang Dunia Kedua, sempat mengalih bahasa al-Quran ke dalam bahasa Jepun.
Menurut Pengarah Pemasaran (Asia) Jabatan Promosi Pelancongan Jepun, Akito Tadokoro, perkembangan Islam di negara itu berlaku dengan cepat berikutan kemasukan ramai pekerja asing terutama dari Indonesia, Malaysia dan Timur Tengah.
Selain itu, polisi kerajaan Jepun yang tidak melarang sebarang kegiatan keagamaan asalkan tidak menjurus kepada keganasan dan memberi kemudaratan kepada penduduknya, banyak membantu penyebaran Ajaran Islam.
Malah, sempena Jepun menjadi tuan rumah Sukan Olimpik 2020, kerajaan mahu menarik seramai mungkin pelancong dari negara Islam datang ke sini.
Justeru, pelbagai kemudahan disediakan kepada pelancong Islam seperti tempat bersolat, makanan halal dan info mengenai kiblat serta masjid.
Kemudahan solat di lapangan terbang untuk memudahkan umat Islam melakukan ibadat solat juga disediakan.
Kehadiran ramai pelancong Islam termasuk dari Malaysia sememangnya membuka mata penduduk tempatan Jepun mengenai Islam.
Pada mulanya, mereka keliru kenapa perlu menyediakan tempat khas untuk beribadat, begitu juga dengan makanan halal.
Bagi mereka juga, ia adalah sesuatu yang baru kerana umat Islam melakukan solat lima kali sehari dan makanan halal ialah tidak bercampur dengan alkohol serta babi selain disediakan mengikut peraturan agama Islam.
Beberapa pasar raya besar di Tokyo turut menyediakan kemudahan solat dan tempat wuduk untuk pelanggan beragama Islam, antaranya pusat membeli-belah Shinjuku Takashimaya setinggi 12 tingkat dan pasar raya AEON.
Hotel Springs Makuhari di Chiba turut menyediakan makanan halal kepada pelanggan beragama Islam. Mereka juga perlu mempelajari mengenai Islam bagi memahami apa yang orang Islam mahukan.
Layari www.gotokyo.org atau www.ana.co,jp atau www.halalmedia.jp untuk maklumat lanjut.
Masjid Camii
Dalam suasana hening dan kedinginan di Shibuya, Oyamacho, beberapa puluh meter dari pusat bandar Shinjuku dan Harajuku, tersergam menara yang tinggi menjulang ke langit yang membuatkan sesiapa saja memandang kagum.
Itulah Masjid Camii (Jamek), masjid terbesar di Jepun yang dibina menggunakan gaya seni bina Turki, yang sering dikaitkan dengan seni bina gaya Ottoman iaitu Masjid Biru di Istanbul, Turki.
Percaya atau tidak, terdapat 80 masjid di Jepun dan boleh ditemui di kebanyakan bandar besar di Jepun sehingga mengejutkan penduduk negara matahari terbit itu.
Ini membuktikan perkembangan Islam semakin pesat di Jepun terutama Tokyo yang dianggap bandar raya industri moden dan automobil.
Selain digunakan untuk solat 5 waktu dan Jumaat, Masjid Camii sering dikunjungi pelancong untuk melihat seni bina yang mengagumkan.
Ketika masjid itu dibina, sebahagian besar bahan mentah dibawa dari Turki.
Penduduk Jepun sendiri kagum dengan seni bina Masjid Camii dan secara tidak langsung mereka mendekati rumah Allah itu untuk mendapatkan lebih banyak maklumat, bukan saja mengenai masjid, tapi Islam.
Masjid Camii menjadi pusat kebudayaan dan penyebaran dakwah Islam dan pusat ilmu di Tokyo, kerana ia tidak membataskan sesiapa saja yang mahu mengunjungi kawasan sekitar masjid itu.
Setiap Kali solat Jumaat juga, ia boleh memuatkan sehingga 800 jemaah selain mengadakan pelbagai aktiviti keagamaan seperti majlis berbuka puasa, Aidilfitri dan dan Aidiladha.
Malah, masjid itu sering digunakan sebagai pusat untuk mengadakan ceramah, konvensyen selain memaparkan pelbagai artifak yang berkaitan dengan Islam terutama dari Turki.
Masjid ini memberi banyak kemudahan kepada umat Islam di Jepun untuk beribadat dan melakukan pelbagai aktiviti lain berkaitan agama.
Malah, ramai penduduk Jepun turut datang untuk melihat seni bina masjid ini yang mereka anggap luar biasa dan mengagumkan.
Masyarakat Jepun sememangnya terlalu teliti mengenai elemen seni, tetapi mereka memuji seni bina masjid ini dan dari situ mereka turut ingin tahu mengenai Islam.
Hasil dari perbincangan dan diskusi, ramai penduduk Jepun tertarik kepada Islam yang mengamalkan konsep kesederhanaan, malah di tingkat bawah masjid ini, mereka menyediakan ruang pameran mengenai tamadun Islam dan kitab-kitab lama serta sejarah Nabi Muhammad.
Masjid itu yang terletak di dalam kawasan penempatan penduduk juga menjadi contoh kepada masyarakat Jepun.
Jika menganjurkan sebarang aktiviti, pihak masjid juga sering menjemput masyarakat Jepun untuk hadir dan melalui pergaulan serta pertukaran maklumat, kerja dakwah dapat dilakukan dengan lebih mudah.
Masjid Camii turut menerima derma daripada pelbagai pertubuhan Islam di seluruh dunia termasuk Malaysia.
Selain itu, kelas agama kepada anak-anak seperti membaca al-Quran selain pelajaran fardu ain dan kifayah turut disediakan.
Mereka turut dihantar melanjutkan pengajian Islam di Turki atau tempat lain jika mendapat jemputan.
Jumlah Penganut Islam Di Jepun
Agak sukar untuk mengetahui populasi sebenar masyarakat Muslim di Jepun, kerana kerajaan mereka tidak pernah meminta warganegara Jepun mengisytiharkan pegangan agama mereka.
Bagaimanapun, apa yang pasti melalui penyelidikan yang dilakukan badan-badan bebas angkanya sedang meningkat.
Kertas kajian yang diterbitkan pada tahun 2006 menganggarkan wujud 5,300 penganut Islam pada 1984, meningkat dengan konsisten kepada 30,000 pada tahun 1995 dan 56,300 pada tahun 2003.
Kajian terbaru oleh National Bureuu of Asian Research pada tahun 2008 menganggarkan jumlah komuniti Muslim di Jepun berada pada tahap 80,000 orang.
Peningkatan ini dilihat konsisten dengan keperluan Jepun membuka pintu menerima kemasukan pekerja asing dari luar, ekoran masalah kekurangan tenaga buruh bagi memenuhi permintaan pembangunan yang meningkat serta kurangnya minat warga tempatan untuk mengisi jawatan-jawatan tersebut.
Tanggapan agama bagi masyarakat Jepun
Agama di Jepun memberi kesan yang berbeza pada masyarakatnya berbanding negara-negara lain.
Dengan separuh daripada rakyatnya dilihat memilih untuk 'tidak menitik beratkan perihal agama dalam kehidupan', bagi mereka yang beragama dilihat cenderung memilih mengamalkan agama Shinto yang mirip dengan pegangan Atheist dari barat.
Masyarakat Jepun secara amnya berpandangan agama itu adalah suatu elemen hidup yang boleh diamalkan apabila perlu, serta boleh dicampur aduk mengikut kesesuaian.
Sebagai contoh, seorang itu biasanya merujuk kepada panduan agama Buddha apabila berdepan situasi kematian dan berbicara tentang perkara dunia menggunakan perspektif agama Shinto, seperti dalam urusan kelahiran anak. Upacara perkahwinan menjadi contoh acara yang dapat menggabungkan pelaksanaan kedua-dua agama serentak, dalam satu situasi.
Ini menyebabkan penyebaran agama yang mengawal hidup secara menyeluruh seperti Islam atau Kristian yang perlu dipegang secara eksklusif menjadi lebih sukar, kerana bagi masyarakat Jepun tindakan sedemikian hanya akan membataskan hidup mereka.
Pada hujung abad ke 19 agama Kristian dilihat berjaya bertapak di Jepun, dengan pembukaan universiti-universiti pro-Kristian yang mendapat sambutan orang ramai khasnya golongan atasan Jepun.
Walaupun berjaya bertapak serta mempengaruhi segelintir individu ternama di Jepun, agama Kristian gagal menguasai majoriti masyarakat Jepun kerana faktor perbezaan cara masyarakat Jepun menilai agama itu sendiri. Setakat ini, penyelidik mengganggarkan hanya ada 1 peratus penganut Kristian menetap di Jepun.
Adakah Islam ada masa depan di Jepun?
Kajian menunjukkan berlakunya penurunan ketara pada bilangan pengunjung tokong Buddha dan Shinto yang mengamalkan tatacara agama mereka secara total.
Penurunan ini dikatakan berpunca daripada pola pemikiran moden yang dipegang masyarakat muda Jepun, yang lebih gemar membincangkan isu-isu antarabangsa berbanding golongan veteran yang meletakkan isu penduduk setempat, sebagai topik utama semasa perjumpaan komuniti mereka di tokong.
Islam di kalangan masyarakat Jepun pula, dianggarkan akan berkembang namun agak sukar untuk Islam menjadi agama majoriti Jepun.
Penyebaran Islam dikalangan rakyat Jepun berlaku disebabkan faktor individu, dengan majoriti penganut Islam di Jepun memeluk Islam berikutan rasa ingin tahu yang membawa mereka kepada penemuan Islam.
Selain itu perkahwinan menjadi antara faktor peningkatan bilangan penganut Islam, selepas ramai wanita Jepun memilih untuk berkahwin dengan 'gaijin' atau pendatang asing yang datang berkhidmat di negara mereka.
Islam yang seringkali dikaitkan dengan gerakan ekstrimis yang membawa persepsi negatif namun istimewanya, masyarakat Jepun dilihat kurang terpengaruh dengan 'imej Islam' yang digambarkan di serata dunia.
Penduduk Jepun mempunyai satu keunikan atau keistimewaan yang tidak ada di bandar-bandar utama lain dunia. Mereka mampu mengekalkan keharmonian mereka walaupun realitinya mereka tidak berapa menerima kemasukan orang luar.
Walaupun mentaliti itu dilihat membuatkan komuniti-komuniti minoriti seperti orang-orang Muslim Jepun, memilih untuk mengasingkan diri daripada menyertai sistem sosial Jepun sepenuhnya keseluruhannya masyarakat di Jepun dapat hidup tanpa wujud isu-isu provokasi melibatkan agama.
Pada dasarnya, kaum majoriti Jepun tetap mempunyai mentaliti kurang menggemari kedatangan orang atau elemen luar - namun komuniti Muslim langsung tidak mengalami masalah diskriminasi. Ini kerana budaya masyarakat Jepun terterap sifat tidak gemarkan masalah serta lebih selesa mengekalkan keadaan yang tenteram.
Perasaan kerjasama dalam diam itu membantu membentuk satu situasi yang harmoni, di mana setiap individu bebas mengamalkan budaya dan agama mereka, serta mampu hidup dengan baik dalam komuniti mereka sendiri, walaupun tidak bercampur gaul antara satu sama lain.
Dakwah
Untuk menyebar dan mengembangkan Islam di Jepun, ada beberapa syarat dan cabaran, seperti perlu mengetahui dan memahami sifat dalaman, realiti hidup dan sejarah negara dan masyarakatnya.
Dan walaupun suatu ketika dulu rakyat Jepun tidak memahami Islam dan menentang aktiviti membabitkan Islam, tetapi kini semua itu sudah berlalu.
Mereka sudah faham Islam itu bukan agama keganasan, kerana pengganas dan Islam adalah dua perkara yang berbeza.
Dan sungguh pun Jepun sebuah negara maju yang pesat membangun, namun mereka amat terkenal dengan nilai murni dan disiplin yang tinggi pada setiap penduduknya.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2 | 3
Masjid Tokyo.
Masyarakat Jepun mempunyai kepercayaan asal iaitu Shinto dan majoriti rakyatnya berpegang dengan agama itu.
Di Jepun, sebanyak 54.1 peratus penduduknya menganut agama Shinto, 40.5 peratus beragama Buddha, 0.7 peratus beragama Kristian dan 4.7 peratus agama minoriti lain seperti Taoisme, Islam, Yahudi dan lain-lain.
Rakyat Jepun pertama yang menunaikan fardu haji di Mekah adalah Kotaro Yamaoka, yang memeluk agama Islam pada tahun 1909, dengan nama Islamnya, Omar Yamaoka.
Dengan bantuan seorang penulis kelahiran Russia, Abdurresid Ibrahim, Kotaro menyebarkan Islam kepada penduduk Jepun selepas pulang dari Tanah Suci.
Pada waktu sama, Bumpachiro Ariga, rakyat Jepun yang pergi ke Bombay, India, untuk berdagang memeluk Islam di bawah pengaruh masyarakat Islam tempatan di Bombay dan dikenali dengan nama Ahmad Ariga.
"Terdapat banyak pertubuhan Islam berdaftar yang terdapat di Jepun antaranya; Islamic Center Japan, Japan Muslim Association, Japan Muslim Peace Federation, Japan Islamic Trust, Islamic Circle of Japan, Kanazawa Muslim Society, Tsukuba Muslim Resident Association, Islamic Culture Center Sendai dan Muslim Association of Kitakyush.
Elemen penting dalam agama dan kehidupan komuniti Muslim adalah masjid, tempat umat Islam dapat berkumpul.
Masjid Kobe
Masyarakat Muslim Turko-Tatar mula menjalinkan perhubungan dengan masyarakat India, Cina dan warga Asia Tenggara yang tinggal di kawasan mereka untuk membina masjid.
Akhirnya, Masjid Kobe dibina pada 1935, diikuti Masjid Tokyo yang dirasmikan pada 12 Mei 1938.
Pada tahun 2010, sebuah masjid diberi nama Osaka Masjid dibina, salah satu masjid terbesar di Osaka.
Masjid ini dilengkapi kedai menjual makanan halal di tingkat satu, dewan solat di tingkat dua dan dewan solat perempuan di tingkat tiga.
Bantuan Kerajaan
Kerajaan Jepun mula menunjukkan minat terhadap Islam dengan menaja dari sudut kewangan sepenuhnya untuk Persatuan Kebudayaan Islam (Isuramu Bunka Kyokai) yang ditubuhkan pada 1937.
Kementerian Luar Negeri mula menerbitkan jurnal tersendiri berkenaan Hal Ehwal Islam (Kaikyo Jijo) pada 1938.
Pada tahun sama, ditubuhkan Greater Japan Muslim League merangkumi institusi penyelidikan untuk Pengajian Islam dan Institusi Penyelidikan Asia Timur yang bertanggungjawab ke atas sejumlah besar kajian di Asia Barat dan Islam.
Sejak 1970, terdapat kecenderungan Jepun terhadap Dunia Islam sehingga membawa kepada pertambahan jumlah masyarakat Jepun memeluk Islam.
Situasi itu dikenali sebagai Islamic Boom diikuti peristiwa Krisis Minyak pada 1973.
Kepentingan minyak dan negara Islam yang menjadi pengeluar utama minyak kepada Jepun diakui amat penting dan media massa Jepun memberikan publisiti sepenuhnya kepada Islam dan Dunia Islam.
Pada saat mengetahui Islam melalui peristiwa itu, ramai masyarakat Jepun mula memeluk Islam sama ada memeluk Islam secara ikhlas selain terdapat juga dalam kalangan mereka memeluk Islam kerana ikutan pada masa itu.
Pada tahun 1980, semakin banyak tanda positif Islam mula bertapak di Jepun, diikuti migrasi ke Jepun oleh ribuan pekerja dari Asia seperti Pakistan, Bangladesh, Iran, Indonesia dan Malaysia yang menyahut masalah kekurangan tenaga buruh di Jepun.
Ada antara mereka berjaya mendapatkan tempat tinggal secara sah di sana dengan mengahwini wanita Jepun.
Menjelang tahun 1990, ramai pelajar dari negara Islam mendaftar di kolej dan universiti di Jepun.
Sebahagian daripada mereka mencari pekerjaan di Jepun dan menetap di sana selepas tamat pengajian.
Jepun juga adalah sebuah negara yang tidak mengehadkan penduduknya berpegang hanya pada satu agama walaupun majoriti penduduknya menganut agama Shinto dan Buddha.
Sebahagian daripada mereka berpegang kepada falsafah Konfusianisme, Taoisme, Kristian dan tidak ketinggalan juga Islam.
Sejarah Kedatangan Islam Di Jepun
Sejarah mencatatkan kedatangan Islam di Jepun bermula ketika abad ke-14 apabila Jeneral Lan Yu (Dinasti Ming) yang beragama Islam mempunyai hubungan dengan seorang pembuat pedang di Jepun.
Jeneral Lan Yu dikatakan memiliki 10,000 pedang Samurai Jepun. Laksamana Zheng yang beragama Islam dikatakan singgah di Ryukyu, Jepun sekitar tahun 1415 dan 1419.
Tetapi, catatan sejarah paling lengkap ialah kehadiran seorang pendakwah berbangsa Arab yang mengikuti kapal Portugis dari Melaka pada tahun 1555. Beliau dikatakan mengislamkan ramai penduduk Jepun.
Pada tahun 1870, sejarah hidup Nabi Muhammad SAW ditulis dalam bahasa Jepun dan ini memudahkan penduduk negara itu memahami cara hidup Baginda dan Islam amnya.
Pada abad ke-19, seorang warga Indonesia yang bekerja di kapal milik British dan Belanda dikatakan banyak berdakwah dan menyebarkan Islam di Jepun.
Ramai penduduk Jepun dikatakan memeluk Islam selepas tinggal di negara Islam dan apabila kembali ke Jepun, mereka melakukan kerja dakwah, antaranya Bunpachiro Ariga yang menggunakan nama Islam Ahmed Ariga dan Yamada Toajiro (Abdul Khalil).
Kehadiran ramai pendatang dari Turki Tatar di Tengah Asia dan Russia turut menyemarakkan perkembangan Islam di Jepun.
Kerajaan Jepun dikatakan menerima kehadiran mereka yang melarikan diri selepas berlaku Revolusi Oktober di Turki.
Pada 1938, 600 pelarian Turki datang ke Jepun dan menetap di beberapa wilayah di negara itu dan membentuk komuniti Islam. Ramai penduduk Jepun belajar dan memeluk Islam melalui pelarian terbabit.
Kini, Islam bukanlah suatu agama yang baru bagi penduduk matahari terbit itu malah daripada 128 juta penduduk Jepun, 10 peratus beragama Islam.
Masjid Kobe dibina pada tahun 1936 berikutan kehadiran ramai pelarian dari Turki, begitu juga dengan Masjid Tokyo yang siap pembinaan pada tahun 1938 hasil sumbangan derma dari negara Arab dan Turki. Imamnya yang pertama ialah Abdurresid Ibrahim.
Liga Islam Jepun yang ditubuhkan pada 1930 adalah pertubuhan Islam terbesar di negara terbabit dan banyak membantu menyebar Islam melalui risalah, buku, audio dan ceramah. Liga itu menerbitkan 100 buku dan jurnal mengenai Islam.
Seorang sarjana Jepun, Shumei Okawa antara watak penting dalam perkembangan Islam di negara itu.
Beliau yang ditahan Tentera Bersekutu ketika Perang Dunia Kedua, sempat mengalih bahasa al-Quran ke dalam bahasa Jepun.
Menurut Pengarah Pemasaran (Asia) Jabatan Promosi Pelancongan Jepun, Akito Tadokoro, perkembangan Islam di negara itu berlaku dengan cepat berikutan kemasukan ramai pekerja asing terutama dari Indonesia, Malaysia dan Timur Tengah.
Selain itu, polisi kerajaan Jepun yang tidak melarang sebarang kegiatan keagamaan asalkan tidak menjurus kepada keganasan dan memberi kemudaratan kepada penduduknya, banyak membantu penyebaran Ajaran Islam.
Malah, sempena Jepun menjadi tuan rumah Sukan Olimpik 2020, kerajaan mahu menarik seramai mungkin pelancong dari negara Islam datang ke sini.
Justeru, pelbagai kemudahan disediakan kepada pelancong Islam seperti tempat bersolat, makanan halal dan info mengenai kiblat serta masjid.
Kemudahan solat di lapangan terbang untuk memudahkan umat Islam melakukan ibadat solat juga disediakan.
Kehadiran ramai pelancong Islam termasuk dari Malaysia sememangnya membuka mata penduduk tempatan Jepun mengenai Islam.
Pada mulanya, mereka keliru kenapa perlu menyediakan tempat khas untuk beribadat, begitu juga dengan makanan halal.
Bagi mereka juga, ia adalah sesuatu yang baru kerana umat Islam melakukan solat lima kali sehari dan makanan halal ialah tidak bercampur dengan alkohol serta babi selain disediakan mengikut peraturan agama Islam.
Beberapa pasar raya besar di Tokyo turut menyediakan kemudahan solat dan tempat wuduk untuk pelanggan beragama Islam, antaranya pusat membeli-belah Shinjuku Takashimaya setinggi 12 tingkat dan pasar raya AEON.
Hotel Springs Makuhari di Chiba turut menyediakan makanan halal kepada pelanggan beragama Islam. Mereka juga perlu mempelajari mengenai Islam bagi memahami apa yang orang Islam mahukan.
Layari www.gotokyo.org atau www.ana.co,jp atau www.halalmedia.jp untuk maklumat lanjut.
Masjid Camii
Dalam suasana hening dan kedinginan di Shibuya, Oyamacho, beberapa puluh meter dari pusat bandar Shinjuku dan Harajuku, tersergam menara yang tinggi menjulang ke langit yang membuatkan sesiapa saja memandang kagum.
Itulah Masjid Camii (Jamek), masjid terbesar di Jepun yang dibina menggunakan gaya seni bina Turki, yang sering dikaitkan dengan seni bina gaya Ottoman iaitu Masjid Biru di Istanbul, Turki.
Percaya atau tidak, terdapat 80 masjid di Jepun dan boleh ditemui di kebanyakan bandar besar di Jepun sehingga mengejutkan penduduk negara matahari terbit itu.
Ini membuktikan perkembangan Islam semakin pesat di Jepun terutama Tokyo yang dianggap bandar raya industri moden dan automobil.
Selain digunakan untuk solat 5 waktu dan Jumaat, Masjid Camii sering dikunjungi pelancong untuk melihat seni bina yang mengagumkan.
Ketika masjid itu dibina, sebahagian besar bahan mentah dibawa dari Turki.
Penduduk Jepun sendiri kagum dengan seni bina Masjid Camii dan secara tidak langsung mereka mendekati rumah Allah itu untuk mendapatkan lebih banyak maklumat, bukan saja mengenai masjid, tapi Islam.
Masjid Camii menjadi pusat kebudayaan dan penyebaran dakwah Islam dan pusat ilmu di Tokyo, kerana ia tidak membataskan sesiapa saja yang mahu mengunjungi kawasan sekitar masjid itu.
Setiap Kali solat Jumaat juga, ia boleh memuatkan sehingga 800 jemaah selain mengadakan pelbagai aktiviti keagamaan seperti majlis berbuka puasa, Aidilfitri dan dan Aidiladha.
Malah, masjid itu sering digunakan sebagai pusat untuk mengadakan ceramah, konvensyen selain memaparkan pelbagai artifak yang berkaitan dengan Islam terutama dari Turki.
Masjid ini memberi banyak kemudahan kepada umat Islam di Jepun untuk beribadat dan melakukan pelbagai aktiviti lain berkaitan agama.
Malah, ramai penduduk Jepun turut datang untuk melihat seni bina masjid ini yang mereka anggap luar biasa dan mengagumkan.
Masyarakat Jepun sememangnya terlalu teliti mengenai elemen seni, tetapi mereka memuji seni bina masjid ini dan dari situ mereka turut ingin tahu mengenai Islam.
Hasil dari perbincangan dan diskusi, ramai penduduk Jepun tertarik kepada Islam yang mengamalkan konsep kesederhanaan, malah di tingkat bawah masjid ini, mereka menyediakan ruang pameran mengenai tamadun Islam dan kitab-kitab lama serta sejarah Nabi Muhammad.
Masjid itu yang terletak di dalam kawasan penempatan penduduk juga menjadi contoh kepada masyarakat Jepun.
Jika menganjurkan sebarang aktiviti, pihak masjid juga sering menjemput masyarakat Jepun untuk hadir dan melalui pergaulan serta pertukaran maklumat, kerja dakwah dapat dilakukan dengan lebih mudah.
Masjid Camii turut menerima derma daripada pelbagai pertubuhan Islam di seluruh dunia termasuk Malaysia.
Selain itu, kelas agama kepada anak-anak seperti membaca al-Quran selain pelajaran fardu ain dan kifayah turut disediakan.
Mereka turut dihantar melanjutkan pengajian Islam di Turki atau tempat lain jika mendapat jemputan.
Jumlah Penganut Islam Di Jepun
Agak sukar untuk mengetahui populasi sebenar masyarakat Muslim di Jepun, kerana kerajaan mereka tidak pernah meminta warganegara Jepun mengisytiharkan pegangan agama mereka.
Bagaimanapun, apa yang pasti melalui penyelidikan yang dilakukan badan-badan bebas angkanya sedang meningkat.
Kertas kajian yang diterbitkan pada tahun 2006 menganggarkan wujud 5,300 penganut Islam pada 1984, meningkat dengan konsisten kepada 30,000 pada tahun 1995 dan 56,300 pada tahun 2003.
Kajian terbaru oleh National Bureuu of Asian Research pada tahun 2008 menganggarkan jumlah komuniti Muslim di Jepun berada pada tahap 80,000 orang.
Peningkatan ini dilihat konsisten dengan keperluan Jepun membuka pintu menerima kemasukan pekerja asing dari luar, ekoran masalah kekurangan tenaga buruh bagi memenuhi permintaan pembangunan yang meningkat serta kurangnya minat warga tempatan untuk mengisi jawatan-jawatan tersebut.
Tanggapan agama bagi masyarakat Jepun
Agama di Jepun memberi kesan yang berbeza pada masyarakatnya berbanding negara-negara lain.
Dengan separuh daripada rakyatnya dilihat memilih untuk 'tidak menitik beratkan perihal agama dalam kehidupan', bagi mereka yang beragama dilihat cenderung memilih mengamalkan agama Shinto yang mirip dengan pegangan Atheist dari barat.
Masyarakat Jepun secara amnya berpandangan agama itu adalah suatu elemen hidup yang boleh diamalkan apabila perlu, serta boleh dicampur aduk mengikut kesesuaian.
Sebagai contoh, seorang itu biasanya merujuk kepada panduan agama Buddha apabila berdepan situasi kematian dan berbicara tentang perkara dunia menggunakan perspektif agama Shinto, seperti dalam urusan kelahiran anak. Upacara perkahwinan menjadi contoh acara yang dapat menggabungkan pelaksanaan kedua-dua agama serentak, dalam satu situasi.
Ini menyebabkan penyebaran agama yang mengawal hidup secara menyeluruh seperti Islam atau Kristian yang perlu dipegang secara eksklusif menjadi lebih sukar, kerana bagi masyarakat Jepun tindakan sedemikian hanya akan membataskan hidup mereka.
Pada hujung abad ke 19 agama Kristian dilihat berjaya bertapak di Jepun, dengan pembukaan universiti-universiti pro-Kristian yang mendapat sambutan orang ramai khasnya golongan atasan Jepun.
Walaupun berjaya bertapak serta mempengaruhi segelintir individu ternama di Jepun, agama Kristian gagal menguasai majoriti masyarakat Jepun kerana faktor perbezaan cara masyarakat Jepun menilai agama itu sendiri. Setakat ini, penyelidik mengganggarkan hanya ada 1 peratus penganut Kristian menetap di Jepun.
Adakah Islam ada masa depan di Jepun?
Kajian menunjukkan berlakunya penurunan ketara pada bilangan pengunjung tokong Buddha dan Shinto yang mengamalkan tatacara agama mereka secara total.
Penurunan ini dikatakan berpunca daripada pola pemikiran moden yang dipegang masyarakat muda Jepun, yang lebih gemar membincangkan isu-isu antarabangsa berbanding golongan veteran yang meletakkan isu penduduk setempat, sebagai topik utama semasa perjumpaan komuniti mereka di tokong.
Islam di kalangan masyarakat Jepun pula, dianggarkan akan berkembang namun agak sukar untuk Islam menjadi agama majoriti Jepun.
Penyebaran Islam dikalangan rakyat Jepun berlaku disebabkan faktor individu, dengan majoriti penganut Islam di Jepun memeluk Islam berikutan rasa ingin tahu yang membawa mereka kepada penemuan Islam.
Selain itu perkahwinan menjadi antara faktor peningkatan bilangan penganut Islam, selepas ramai wanita Jepun memilih untuk berkahwin dengan 'gaijin' atau pendatang asing yang datang berkhidmat di negara mereka.
Islam yang seringkali dikaitkan dengan gerakan ekstrimis yang membawa persepsi negatif namun istimewanya, masyarakat Jepun dilihat kurang terpengaruh dengan 'imej Islam' yang digambarkan di serata dunia.
Penduduk Jepun mempunyai satu keunikan atau keistimewaan yang tidak ada di bandar-bandar utama lain dunia. Mereka mampu mengekalkan keharmonian mereka walaupun realitinya mereka tidak berapa menerima kemasukan orang luar.
Walaupun mentaliti itu dilihat membuatkan komuniti-komuniti minoriti seperti orang-orang Muslim Jepun, memilih untuk mengasingkan diri daripada menyertai sistem sosial Jepun sepenuhnya keseluruhannya masyarakat di Jepun dapat hidup tanpa wujud isu-isu provokasi melibatkan agama.
Pada dasarnya, kaum majoriti Jepun tetap mempunyai mentaliti kurang menggemari kedatangan orang atau elemen luar - namun komuniti Muslim langsung tidak mengalami masalah diskriminasi. Ini kerana budaya masyarakat Jepun terterap sifat tidak gemarkan masalah serta lebih selesa mengekalkan keadaan yang tenteram.
Perasaan kerjasama dalam diam itu membantu membentuk satu situasi yang harmoni, di mana setiap individu bebas mengamalkan budaya dan agama mereka, serta mampu hidup dengan baik dalam komuniti mereka sendiri, walaupun tidak bercampur gaul antara satu sama lain.
Dakwah
Untuk menyebar dan mengembangkan Islam di Jepun, ada beberapa syarat dan cabaran, seperti perlu mengetahui dan memahami sifat dalaman, realiti hidup dan sejarah negara dan masyarakatnya.
Dan walaupun suatu ketika dulu rakyat Jepun tidak memahami Islam dan menentang aktiviti membabitkan Islam, tetapi kini semua itu sudah berlalu.
Mereka sudah faham Islam itu bukan agama keganasan, kerana pengganas dan Islam adalah dua perkara yang berbeza.
Dan sungguh pun Jepun sebuah negara maju yang pesat membangun, namun mereka amat terkenal dengan nilai murni dan disiplin yang tinggi pada setiap penduduknya.
Semoga memberi manfaat.
BACA INI JUGA:
- Hafu, Golongan Darah Campur Yang Dianggap Hina Di Jepun
- Apa Sebenarnya Shinto, Agama Rasmi Negara Jepun?
sumber: 1 | 2 | 3
Loading...
0 Response to "Sejarah Islam Di Negara Jepun"
Posting Komentar