Loading...

COVID-19: Pengumuman Bank Negara Malaysia, penjelasan mudahnya begini...

Loading...
Pengumuman BNM semalam:

1. Semua bank diarahkan untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman sedia ada individu dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), termasuk gadai janji dan sewa beli, untuk tempoh 6 bulan.

Bagaimanapun, ini tidak termasuk hutang kad kredit.

2. Penangguhan 6 bulan ini adalah automatik. Pelanggan tak perlu isu borang.

3. Namun, faedah tetap dikenakan dan dikira dalam tempoh penangguhan 6 bulan ini. Sebab itu, mereka yang mampu digalakkan untuk teruskan bayaran ansuran bulanan.

4. Semua bank juga diarahkan untuk menolong peminjam jika peminjam masih menghadapi masalah kewangan setelah tempoh penangguhan 6 bulan berakhir.

5. Walaupun hutang kad kredit tidak dibenarkan tangguh bayaran, bank-bank diarahkan untuk menawarkan pakej untuk menukar baki hutang kad kredit kepada pinjaman peribadi dengan tempoh sehingga 3 tahun lamanya.

Kadar faedah bagi pakej pinjaman peribadi yang gantikan hutang kad kredit ini tidak boleh melebihi 13% - iaitu lagi rendah berbanding kadar faedah 18% kad kredit.

NOTA: Oleh kerana arahan BNM ini baru keluar semalam, Rakyat diminta untuk bersabar dan berikan ruang beberapa hari kepada bank-bank untuk membuat pegumuman kepada pelanggan mereka masing-masing. Bank-bank mungkin ada inisiatif tambahan sendiri ke atas apa yang telah diarahkan oleh BNM - termasuk menawarkan diskaun kepada kadar faedah untuk 6 bulan ini.

Six-month automatic moratorium on loans by individuals and SMEs
https://www.theedgemarkets.com/article/sixmonth-automatic-moratorium-loans-individuals-and-smes

BNM benar penangguhan pinjaman automatik enam bulan
https://www.bharian.com.my/bisnes/lain-lain/2020/03/668915/bnm-benar-penangguhan-pinjaman-automatik-enam-bulan
Loading...

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "COVID-19: Pengumuman Bank Negara Malaysia, penjelasan mudahnya begini..."

Posting Komentar