Loading...

Basikal Trek Azizulhasni Bernilai RM13 Juta!

Loading...
Basikal terbaharu skuad lumba basikal negara yang direka mengikut kesesuaian tiga pelumba negara iaitu Azizulhasni Awang, Muhammad Shah Firdaus Sahrom dan Muhammad Fadhil Zonis, diperbuat daripada bahan karbon fiber yang lebih keras tetapi ringan dengan menggunakan teknologi aerodinamik terkini untuk memastikan rintangan angin lebih rendah.

WX-R Vorteq RM300k
WX-R Vorteq.

Menerusi projek penyelidikan dan pembangunan (R&D) Institut Sukan Negara (ISN) dengan syarikat dari United Kingdom, TOTALSIM Ltd., yang mempunyai kepakaran dalam kejuruteraan aerodinamik, akhirnya basikal tersebut berjaya dihasilkan dengan jumlah perbelanjaan bernilai RM13 juta!

Kerajaan Malaysia, melalui Program Podium mengambil langkah proaktif menggunakan teknologi terkini dalam perlumbaan trek untuk membantu pelumba Malaysia merealisasikan impian di Sukan Olimpik.

Syarat Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) menyatakan, jentera yang digunakan bagi Sukan Olimpik perlu berada di pasaran dan basikal model WX-R Vorteq ini sudah berada di pasaran sejak 1 Januari 2020 lalu dengan sebuah basikal berharga RM300,000, dan turut menarik minat pasukan dari Lithuania dan Greece.

WX-R Vorteq Azizulhasni

Basikal khas ini juga telah digunakan oleh pelumba negara pada Kejohanan Dunia di Berlin, Jerman, edisi 2020, dengan Azizulhasi mengutip dua gangsa dalam acara keirin dan pecut.

Azizulhasni atau lebih mesra dipanggil Jijoe, menjadi prospek utama membutirkan kilauan emas di Olimpik Tokyo selepas ketiadaan ikon badminton negara, Datuk Lee Chong Wei yang mengumumkan persaraannya, tahun 2019 lalu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Loading...

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Basikal Trek Azizulhasni Bernilai RM13 Juta!"

Posting Komentar